انتقال به مراقبت مجازی در طول همه گیری COVID-19 تاثیر منفی بر نتایج گلایسمی بیماران دیابتی بستری شده در بیمارستان ندارد

15 مه 2020 - داده های جمع آوری شده در طی یک دوره ی 15 هفته ای نشان داد که استفاده از مراقبت های مجازی برای مدیریت بیماران دیابتی در بیمارستان تأثیر منفی بر نتایج گلایسمی آنها ندارد. این مطالعه، با هدف کاهش قرار گرفتن ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و بیماران در معرض عفونت در طول بیماری همه گیری COVID-19، و کاهش استفاده از وسایل حفاظت فردی انجام شد که پیامدهای وسیع تری برای پیاده سازی مراقبت از راه دور دیابت در نقاط دور افتاده و محدود کردن انتقال عفونت های اکتسابی در بیمارستان دارد. این مطالعه در Diabetes Technology & Therapeutics (DTT) ، منتشر شده است.

دکتر مورگان جونز و همكارانش از دانشگاه كارولینای شمالی (UNC) ، دانشگاه چپل هیل و دانشگاه تافتز و بوستون، مدلی را برای مراقبت مجازی ارائه دادند كه پس از توقف تمام تماس های رو در روی بیماران با مراقبین بهداشتی آنها از 22 مارس 2020 ، اجرا شد. این مدل شامل مصاحبه تلفنی با بیماران (یا یکی از اعضای خانواده یا پرستار اصلی آنها) هر روز صبح و ویزیت های تصویری تلفنی بصورت گاه به گاه توسط پزشک متخصص غدد بود. محققان به این نتیجه رسیدند که کنترل گلایسمی با انتقال به مراقبت های مجازی مشابه با شرایط معمول پیشین صورت می گیرد.

دکتر Satish Garg، سردبیر DTT ، استاد پزشکی و کودکان در دانشگاه کلرادو دنور گفت: بیماری همه گیر COVID-19، همه ما را وادار کرده است تا راه های متفاوتی برای ارائه خدمات با کیفیت به بیماران مبتلا به دیابت پیدا کنیم. مطالعه ی محققان دانشگاه کارولینای شمالی، نتایج گلایسمی مشابه ای را هنگام انتقال به مراقبت مجازی در طول این همه گیری ثبت کرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که داده های ارائه شده از مقادیرقند خون انگشتی (FSBG) است. انتقال به مراقبت مجازی ممکن است پیامدهای طولانی مدتی بخصوص برای مشاوره در مناطق دور افتاده داشته باشد که بیماران در آن مناطق به متخصص غدد درون ریز دسترسی ندارند. موضوعی که هنوز بطور واقعی مشخص نیست این است که آیا بازپرداخت های بیمه برای ویزیت و مشاوره از راه دور، پس از اتمام COVID ادامه خواهد داشت یا خیر؟ سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً استفاده از نظارت مداوم گلوکز (CGM) را برای بیماران بستری مجاز اعلام کرده بود و دانشگاه کارولینای شمالی اجازه ی استفاده از CGM را برای بیماران بستری در بیمارستان هفته گذشته صادر کرد. من معتقدم که نویسندگان در حال اجرای استفاده از CGM برای مدیریت دیابت در بیماران بستری در بیمارستان هستند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200515/Transition-to-virtual-care-during-COVID-19-does-not-limit-glycemic-outcomes-of-diabetes-inpatients.aspx